• Iskolánkról
  • Információk
  • Történetünk

Iskolánk története

AZ ISKOLAALAPÍTÁS

Az Avas-déli oktatási-lelkipásztori misszió alapgondolata Seregély István egri érsek nevéhez fűződik. A kezdeményezés 1986-ban látott napvilágot, melynek célja egy integrált nagyvárosi, lakótelepi mintaprogram létrehozása volt az iskola és a templom egységére, azok szociális, kulturális és közösségfejlesztő programjaira építve. További célkitűzésként fogalmazódott meg, hogy a fiatalok és családjaik megszólítása, a közös munkába történő meghívása ennek keretén belül valósuljon meg. A tervezési szakaszban a rend-szerváltást követően a bencés rend már nem vett részt, helyette 1994-től, a gimnázium indulásától a Jezsuita Rend kapcsolódott be.

FŐBB MÉRFÖLDKÖVEK / STRATÉGIAI DÖNTÉSEK A 20 ÉV SORÁN

 I. szakasz – Bátor kezdés

1993-ban P. Nemesszeghy Ervin SJ provinciális stratégiai döntése alapján a jezsuita provincia vállalja az induló intézmény működtetését. 1994-től így négy jezsuita áll a plébánia és gimnázium szolgálatába. Az 1994–1999 közötti hősies, útkereső időszakát fémjelzi a két idősebb igazgató, P. Horváth Tibor SJ és P. Nemesszeghy Ervin SJ működése, amikor is – az Egri Főegyházmegye nagylelkű támogatásával – megtörténik az alapinfra-struktúra kiépítése és felmenő rendszerben a nyolc osztályos gimnázium alsó tagozatának kiépítése. Ebben az első szakaszban elsősorban a kollégiumi program bevezetése jelenik meg, mint az eredeti tervhez képest új, jezsuita program.

 II. szakasz: A szakmai reflexió és elmélyítés

Az 1998–2006 közötti időszakban megtörténik a szakmai reflexió és elmélyítés. Ennek fő feladata volt a szervezetépítés (a 8 évfolyamos gimnázium pedagógiai programjának kialakítása), egy kompetens és kezdeménye-ző tantestület felépítése és az intézmény bekapcsolása a tágabb (a hazai állami és egyházi, valamint a nemzetközi jezsuita) oktatási hálózatba.
1994–2002 között befejeződik az alapinfrastruktúra kiépítése. Ennek során az eredeti – várszerű – építészeti koncepció kissé módosul, és az épületegyüttes megnyílik, jobban követve az ignáci pedagógiai víziót. Az építkezés ezután is folytatódott, sőt máig tart, tudatosabban figyelembe véve a tervezett iskolafejlesztés adta helyi követelményeket. Ennek keretében az intézmény elkötelezte magát egy komplex megújuló energetikai rendszer kiépítése mellett, amit ebben a szellemben folytat tovább.
2002-ben végez az első nyolcosztályos évfolyam, ezzel a gimnázium tervezett alapstruktúrájának felépítése sikerrel befejeződött. Ez a siker, a világos misszió, továbbá a formálódó pedagógiai műhely és az erős fenntartói támogatás lehetővé tesz egy újabb elmélyítő-reflexiós időszakot. Ennek gyümölcseként szerkezeti bővülés ad választ az új kihívásokra: 2006-ban elindul a 4 évfolyamos gimnázium, amely a vidéki tehetséggondozás bázisa kíván lenni egy erős kollégiumi háttérre építve.
A 2002-től induló Szeretetszolgálat jelzi a – kezdetektől jelen lévő – társadalmi felelősségvállalás elmélyülését és intézményesülését. Ezzel párhuzamosan a gimnázium egyre erősebben vesz részt az Avas és a Város, sőt a tágabb régió életében szociális, kulturális és pedagógiai téren egyaránt. A megerősödő tantestületre épülő pedagógiai feladatvállalást fogja össze az Ignáci Pedagógia Műhely, amely ugyancsak ezekben az években kezdi el belső és külső képzéseit. A gimnázium diákjai és tanárai egyre erősebben kapcsolódnak be a nemzetközi jezsuita iskolahálózat adta intézményesülő cserekapcsolatokba.
A stabilitás és az organikus növekedés jellemzi a 2007–2010 közötti időszakot: jelentős pedagógia fejlesztésekre került sor a tantestületi képzések és a szakmai programok terén, ill. az infrastruktúra kiépítésében. Ebben a szakaszban véglegesül az intézményi Misszió, mint a további fejlesztés alapja. Ugyan-csak ennek keretében vállalja magára a jezsuita provincia az intézmény teljes fenntartási felelősségét is. Ezen belső építkezés időszakában P. Forrai Tamás SJ vezeti a gimnáziumot, P. Holczinger Ferenc SJ a kollégiumot.

 jezsutort1

III. szakasz: A növekedés

2010–2015 között a gimnázium növekedési szakaszban folytatja a meg-kezdett fejlesztéseket. Sikerrel befejezi a négyosztályos képzés kialakítását, újabb szakaszban folytatja a fenntarthatóságot segítő energetikai fejlesztést. Az avasi feladatvállalás terén 2010-től új szintre emelkedik a helyi közösségépítési feladatvállalás, aminek keretében megszületik a KÖZÖS-TÉR koncepciója és annak keretében egyidejűleg a városrészi programok bővítése és a multifunkcionális (sport, kultúra és ökológiai súlyponttal bíró) program, illetve az ezt befogadó építkezés tervezése. 2010-től P. Holczinger Ferenc SJ vezeti az intézményt.

Last modified on Monday, 16 January 2017 18:40
More in this category: Tantestület »